Hukum mencari rezeki dgn mengambil gambar orang yang tidak menutup aurat [Photographer]

assalammualaikum..

sejak kebelakangan ni,kite selalu dgr pasal kamera yg serba canggih sama ada di tv,surat kabar,radio,FB,blog dan mcm2 lagi la medium yg ada..yup,itu la dia, kamera DSLR yg semakin menjadi sebutan n impian org ramai..memandangkan ia terlalu canggih,jd harganya sudah pasti canggih juge..xmaen la below rm1000..beriban2 gak la kalo nak dpt yg terrrrrrcanggeh..tu xkira tambahan accessoriesnye lagi..haisshh..modal yg sgt besau tu...

oleh kerana modal yg besau,maka timbul la keinginan untuk membuat bisnes menggunakan pelaburan ini..ye la..beli kamera riban2..nak upgrade lg..mane la nak ade duit byk2..so,bercita2 la nak menjadi fotografer..amek tempahan untuk tgkp gmbar mjlis,gmbr iklan,gmbar pengantin,gambar couple,gmbar model dan mcm2 la..dgn bayaran yg setimpal dgn modal yg dilaburkan..sbbnye,nanti ade untung,buley la pusing balek duit tu n upgrade kamera ke tahap lebih canggeh...

disebabkan hal ni,maka timbullah satu persoalan iaitu mencari rezki dgn mengambil gmbar org mmbuka aurat..dan kite fokuskan kepada pengantin la sbb biase org kawen ni mmg cari fotografer utk amek gmbar diorg..APAKAH HUKUMNYA??

sy ada jmpe jawapan kepada persoalan ni dalam satu sesi soal jawab..jadi sy rase nak share la ngan anda semua sebagai satu penyebaran ilmu dan pengetahuan yg baek untuk kite kongsikan bersama...


> Assalamualaikum,
 Saya membuat perkerjaan mejadi jurugambar perkahwinan separuh masa. Dalam proses itu ada terdapat pengantin perempuan yg tidak memakai tudung/mendedahkan aurat rambutnya semasa proses bersolek oleh mak  andam. Pengantin berkehendakkan saya mengambil gambar gambar nya disolek oleh mak andam. Kemudian selepas pengantin siap bersolek, dia akan memakai tudung penuh menutup aurat untuk upacara akad nikahnya dan perkahwinannya.

1) Adakah dibolehkan saya mengambil gambar pengantin perempuan yg sedang disolekkan yg tidak menutup rambut kerana dia diminta oleh pengantin perempuan?

~~Reply: wsm Hukum alat atTasweer (fotografi) adalah mubah di sisi jumhur (Dr Qardhawi dalam Halal dan Haram, Syaikh alBukhit, Mantan Mufti Mesir (aljawab asSyaafi), manakala Haram di sisi haiah Kibr ulama' Arab Saudi dan Imam alMuhaddith alAlbani rh dari Syria. Mengikut Dr alQardhawi, walaupun fotografi harus hukumnya, tapi hukumnya bergantung kepada Objek fotografi atau objek yg di ambil oleh fotografi itu. Jika gambar yg diambil adalah gambar bogel, maka ketika itu hukum fotografi adalah haram. begitu juga gambar perempuan yg membuka auratnya. Hukum yg kedua: hukum melihat awrat perempuan tanpa keperluan yg dharurat (spt perubatan bg seorang doktor), maka hukumnya adalah haram. Maka hukum anda mengambil gambar2 perempuan yg mendedahkan aurat adalah haram hukumnya. permintaan pelanggan bukanlah alasan utk mengharuskan yg haram.

2) Apakah rezeki yg saya terima dari mengambil gambar pengantin sedang disolekkan ini halal?

~~Reply: Tidak halal. Ini kerana mengikut kaedah fiqih: al hukum bil wasilah hukmu bil maqosyid (hukum bagi wasilah adalah hukum dari maksud), ia datang dari kaedah fiqih: Ma haruma isti'maaluh, haruma ittikhaazuh (yg haram penggunaannya, haram pula memperolehnya) (Muhamamd alZarqa', syarah qawaid/389)

3) Bagaimana pula dengan hasil rezeki gambar gambar pengantin perempuan yg menutup aurat penuh? Adakah rezeki yg diterima itu halal?

~~Reply:  Halal. Ia kembali kpd hukum asal fotografi adalah harus dan harus pula rezki dari foto2 yg halal

4)Bolehkan saya menolak jumlah wang gambar pengantin perempuan yg tidak menutup aurat ini daripada keseluruhan wang hasil gambar perkahwinannya? Maknanya saya hanya memakan hasil gambar yg diambil pengantin wanita yg menutup aurat sahaja (memberikan hasil ini sebagai rezeki keluarga) dan hasil gambar yg tidak menutup aurat saya tidak memakannya (iaitu menggunakan hasil itu dengan membeli kamera/filem baru). COntohnya harga pakej gambar ialah RM100. Katakan ada 40 (40%) keping gambar pengantin wanita tidak menutup aurat rambut dan 60 (60%) keping lagi menutup aurat penuh. Jadi saya memberikan rezeki RM60 itu kepada keluarga saya dan RM40 itu saya tidak memakannya (dan menggunakan RM40 utk membeli filem/lensa etc)

~~Reply:  Amalan spt ini sebenarnya tidak pernah dilakukan oleh orang Islam sebelum ini khususnya di zaman salaf assoleh. Mereka berpegang teguh dgn hadis asySyarif, Hadis no 6 dalam Matn arba'een anNawawiyah (Matan hadis 40 Imam syarf anNawawi) dari Nu'man bin Bashir yg dikeluarkan oleh Dua Sahih Bukhari-Muslim," " Sesungguhnya yg Halal itu jelas, yg haram itu jelas dan di antara kedua-nya banyak perkara syubhah (samar2) yg kebanyakan manusia tidak mengetahuinya." Maksudnya jika kita melakukan begitu, cuba membuat perakaunan (accounting) ini dari sumber halal dan ini dari sumber haram. ini kerana kita takut accounting itu tidak tepat dan masih ada yg syubhah. Lagipun dalam tubuh orang Islam itu tidak berhimpun sifat toleran kepada yg haram dan syubhah. Dia hanya mengutamakan Halal bayyin dalam semua urusan hidupnya. Dalilnya: "Allah sekali-kali tidak menjadikan bg seseorang dua buah hati dalam rongganya." AQ 33:04 Maksud ayat ini, orang Islam dia hanya ada satu buah hati, ada satu pilihan, hanya memilih yg halal sahaja dan menjauhi syubhah apatah lagi yg haram dalam urusan hidupnya. Bagaimana solusinya: Anda hendaklah ada rakan kongsi perempuan atau mungkin isteri anda sendiri yg ditugaskan mengambil gambar2 belakang tabir itu.

sekian....

* Islam tu mudah tapi jgn ambil mudah pasal Islam
* mencari yg halal itu wajib bagi umat Islam

No comments:

Subscribe